angel_left_blue

JÁRGÁNYAINK

angel_right_blue

LADA 1200S, a szovjet „bűvös kocka”

Válaszd az autógyártás történetének második legnagyobb darabszámú, ikonikus modelljét, melyből 17 millió darab készült!

Típus: VAZ 21013
Férőhely: 5 fő (4 utas)
Gyártási év: 1982
Motor: 4 ütemű benzines
Lökettérfogat: 1198 cm³
Teljesítmény: 44 kW (60 LE)

1961-ben Palmiro Togliatti, az olasz kommunista párt vezetője Moszkvában járt és látogatást tett az AZLK-üzemben. Ekkor merült fel, hogy a műszakilag teljesen elavult Moszkvicsok helyett szükség lenne egy igazán jó, szovjet népautóra. Tapasztalat és szakértelem híján, készen kellett venni valamit nyugatról. Ennek eredménye lett a Fiat 124R prototípus, ami tulajdonképpen megegyezik a 2101-es Zsigulival.

A klasszikus VAZ modellek az 1967-es Év autójának választott Fiat 124 erősen módosított változatára, a 124R (R=Russia) prototípusra épültek. Az első Zsigulik a gyártósoron 1970-ben gördültek le, itthon az első Zsigulikat 1971. június 14-én adták át. 1996-ig, a hivatalos import befejezéséig mintegy 1 millió Lada került hazánkba, ezzel a gyár legnagyobb exportpiaca voltunk.

A gyár felépítése, és maga a gyártás is egy hatalmas KGST projekt volt, több száz hatalmas beszállítóval a béketábor országaiból. A magyar beszállítók között volt többek között a Bakony Művek (komplett gyújtástorony, kürtök, ablaktörlők és ablaktörlő mechanika motorral, gyújtáskapcsolók), az Egyesült Izzó (izzók), a Mechanikai Mérőműszerek Gyára (kombinált műszeregység, gumi nyomásmérő), a Videoton (rádió, hangszórók) és az Elzett (kilincsek, zárak, komplett zárszerkezetek) is.


OPEL KADETT, a „nyugat Zsigulija”

A „gulyáskommunizmus” idején ez volt a legnépszerűbb import autómárka, amely a hazai utakon futott. Élvezet vele autókázni, s mindazt adja, amiért lehet egy veteránt szeretni.

Típus: Kadett LS 1.2
Férőhely: 5 fő (4 utas)
Gyártási év: 1977
Motor: 4 ütemű benzines
Lökettérfogat: 1187 cm³
Teljesítmény: 44 kW (60 LE)

A rüsselsheimi székhelyű Opel első üzemét Adam Opel alapította 1863-ban. A családi vállalkozás kezdetben varrógépek és kerékpárok készítésével foglalkozott, 1899-ben kezdték el az automobilok gyártását. 1973-ban az új Kadett C-t azzal a szándékkal állították futószalagra, hogy igazi népautóvá váljon. Ez a terv bevált, hiszen nálunk is nagyon nagy népszerűségnek örvendett, akár a Zsiguli vagy a Wartburg, de mégis klasszisokkal jobb kivitelben. A Kadett hátsókerék meghajtású, és kora ellenére sokkal jobban megy, mint ahogy az ember egy négyajtós családi szedántól várná. Kezdetben 1.0-ás és 1.2-es motorokkal szerelték. 1979-ig összesen 1.701.075 példányt adtak el belőlük. Feltűnő, sárga autónkat a ritkaságnak számító automata váltóval szerelték. A ralisportban is sikeres kupé veterános körökben a legismertebb és legkedveltebb típus.


TAM, tram-tramm-trammm…

Vár az ország egyetlen, tűzoltóautóból átalakított kisbusza, melyben akár 8-an is furikázhattok a városban!

Típus: T5B
Férőhely: 1+8 fő
Gyártási év: 1987
Motor: Magirus-Deutz/59kw dízel
Lökettérfogat: 3860 cm³
Teljesítmény: 59 kW (79 LE)

A Tovarna Avtomobilov Maribor, röviden TAM gyárat 1946-ban hozták létre annak az üzemnek az alapjain, mely a II. világháború elején a német csapatok repülőgép-alkatrészeinek gyártásáért felelt. Az első modelljük a Pionir volt, melyet a csehszlovák Prága gyár licence alapján készítettek egészen 1962-ig. 1958-tól a német Magirus-Deutz licencei szerint szereltek össze különféle haszonjárműveket, kis- és nagyteherautókat, katonai járműveket, tűzoltóautókat, autóbuszokat, melyek a régi jugoszláv utcaképhez éppúgy hozzátartoztak, mint a magyarországihoz a Zukok. A maribori járműgyártó hamar Jugoszlávia vezető vállalatává vált. A nyolcvanas években még több mint 8 ezer alkalmazottat foglalkoztatott és évi 45 ezer járművet állított elő, 1996-ban ment csődbe.